2013. április 9.

Eden Project - Édenkert Angliában

Már egy hete tart a szünet. De az idő elég novemberi- így kezdené egy angol a fogalmazását. Én is az időjárással kezdem, mert ez meghatároz elég sok mindent. Végre  a múlt szombatra jó időd jósolt az időjós, így elindultunk a vágyott kirándulásra. Csanád beteg volt, mikor az osztály az Eden Project-ban járt. A hely világhírű és csodálatos!!!

Tőlünk alig 1 órai utazásra található az Édenkert. 1999-ben egy régi agyagbánya területén kezdték a hatalmas beruházást. A hatalmas üveg félgömbök hívják fel magukra a figyelmét. Az Eden-terv üvegházai, a XXI. század botanikus kertje a brit kormány és az EU segítségével jött létre. Nicholas Grimshaw tervezte. Miről is szól a project?  Elsődlegesen arról, hogy a föld kincsei nélkül meghalnánk. A bejáratnál van egy mobil 2 perces kis robot színházi előadás. Egy konyhában ül egy család, ahol az asztalon gyümölcs van és szépen berendezett környezet, majd szépen lassan elkezd eltűnni, amit a Földtől kapunk. Eltűnik a gyümölcs, asztal (fa), ruha, étel a hűtőből, az emberekről lekerül a ruha, tehát szinte minden! Ebből az összes látogató is egyből láthatja, hogy nagyon felelősségünk vagyunk, hogyan bánunk a környezetünkkel. Az egész kert egy tanuló bázis, ahol észrevétlenül tanulunk és  tudatosabb környezetvédővé válunk. Hivatalosan : az Eden-terv meghirdetett célja elősegítené a növények, az emberek és az erőforrások életbevágó összefüggésének megismerését és felelős kezelését egy mindenki számára elviselhető jövő érdekében.

A project 140 millió euróba került és a tervek szerint évente 600 ezer látogatót fogad. Tavaly 2012-ben 1 millió látogatója volt. A két óriási üvegház építmény, amelyben mesterséges életközösségek vannak. A szabadban óriási kertek borítják az öreg felszíni bányát. Bent, a nagyobb  üvegházban trópusi növényekben gyönyörködhet a látogató. Az üvegházak a legmodernebb technológiával készültek. Rugalmas, igen ellenálló vázakkal, hogy stabilan álljanak a kráter agyag- homok-kő talajában. A félgömbök átlátszó műanyagból vannak, 50 méter magasak. A legnagyobb tehát a  trópusi üvegház, 250 méter hosszú, 150 méter széles. A hőmérséklet benne 26°C, a páratartalom a látogatási idő alatt 60%, éjszaka 90%. Rizs, kávé, cukornád, bambusz, kakaó, különféle fűszernövények élnek benne. Itt láttunk virágzó banán fát a termésével.  Látogatásunkkor a felső kupolai  rész  le volt zárva, mert olyan meleg volt. A növények a földrajzi élőhelyük szerint vannak elhelyezve, külön az ázsiai, az amerikai, az óceáni flóra.  A kisebbik üvegházi rész a mediterrán rész. Mandarin fákkal,  olívabogyó fákkal, szőlőtőkékkel és virág tengerekkel. Mikor oda értünk épp bent valami finom paprikás spanyol ételt főztek. Zoli mondta, hogy haza érkeztünk.Végre meleg volt és ismerős növények és illat vett körbe minket. Később ott is ebédeltünk. A két üvegházat  hatalmas  vegetáriánus éttermi rész és boltok kötik össze. Minden információ többféle módon ki van írva és el van magyarázva. Nagyon szemléletes, igazán sokat lehet tanulni a kirándulás alatt a világ növényvilágáról és a föld   kincsiről. ( réz, vas, alumínium, üveg alapanyaga, szén, stb.) Nagyon élveztük és valóban mesés napsütéses időnk volt. A belépőjegy elég drága, de 1 évig jó!
 Sok fotóhoz Katt!

Ginie írta...

Csodás hely!

Gabriella írta...

Nagyon klassz hely, remélem egyszer eljutunk uda mi is. Jók a fotók is.

Anna írta...

Hadd kérdezzem meg, mennyire kötötte le a gyerekeket ez a kirándulás ? kb. egy hőnap múlva indulunk Dél-Angliába három ( 8, 10, 12 éves ) gyerekkel, és olyan programokat keresünk, ami már őket is leköti .. ( angolul jól beszélnek )
Nagyon köszönöm a választ !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...